1. ホーム
  2. ESG関連情報
  3. ESGデータ集
  4. 社会 Society

ESGデータ集 - 社会
ESG Data - Society

人事マネジメント
Employee Management

従業員の状況(正社員)
Employee Data(excluding short-term contract and part-time employees)

【3月末日時点】
(As of March 31)
単位Unit 2019年度FY2019 2020年度FY2020 2021年度FY2021 2022年度FY2022 2023年度FY2023
従業員数
Number of employees*
男性
Men
people 7,302 7,174 6,963 6,638 6,323
女性
Women
people 5,175 5,234 5,206 5,104 5,022
合計
Total
people 12,477 12,408 12,169 11,742 11,345
年齢層別従業員数
Number of employees by age group
30代未満
Under 30
男性
Men
people 750 728 684 613 518
女性
Women
people 1,290 1,222 1,096 961 831
合計
Total
people 2,040 1,950 1,780 1,574 1,349
30代
30s
男性
Men
people 1,045 1,045 1,036 1,039 1,075
女性
Women
people 1,144 1,232 1,348 1,432 1,523
合計
Total
people 2,189 2,277 2,384 2,471 2,598
40代
40s
男性
Men
people 2,816 2,518 2,207 1,799 1,470
女性
Women
people 1,465 1,393 1,277 1,066 908
合計
Total
people 4,281 3,911 3,484 2,865 2,378
50代以上
Over 50
男性
Men
people 2,691 2,883 3,036 3,187 3,260
女性
Women
people 1,276 1,387 1,485 1,645 1,760
合計
Total
people 3,967 4,270 4,521 4,832 5,020
合計
Total
男性
Men
people 7,302 7,174 6,963 6,638 6,323
女性
Women
people 5,175 5,234 5,206 5,104 5,022
合計
Total
people 12,477 12,408 12,169 11,742 11,345
外国人の雇用数
Number of non-Japanese nationals employed
people 10 10 10 11 13
平均年齢
Average Age
男性
Men

age
45.4 45.9 46.6 47.0 47.3
女性
Women

age
40.3 40.9 41.5 42.0 42.5
全体
Total

age
43.3 43.8 44.5 44.8 45.2
平均在職年数
Average years of employment
男性
Men

years
22.0 22.5 23.1 23.5 23.6
女性
Women

years
16.0 16.4 16.7 16.8 17
全体
Total

years
19.5 19.9 20.4 20.5 20.7

従業員数は、当行から他社への出向者を含まず、他社から当行への出向者を含んでいます。
また、臨時従業員(無期転換制度に基づく無期雇用転換者(アソシエイト社員)を含む)は含んでいません。
正社員のうち国籍別社員数及び比率(2023年度)日本 11,326人(99.88%)中国 10人(0.09%)韓国 2人(0.02%)スペイン 1人(0.01%)うち、管理者の人数及び比率 日本 2,182人(99.86%)中国 2人(0.09%)スペイン 1人(0.05%)

*:

The number of employees excludes employees assigned to other companies by the Bank but includes employees assigned to the Bank by other companies.
The figure does not include part-time employees (including the indefinite-term employees (associates) based on the indefinite-term employment conversion system).
Number and ratio of full-time employees by nationality (FY2023) Japan 11,326 (99.88%) China 10 (0.09%) Korea 2 (0.02%) Spain 1 (0.01%) Of which, number and ratio of managers Japan 2,182 (99.86%) China 2 (0.09%) Spain 1 (0.05%)

給与
Salaries

単位Unit 2019年度FY2019 2020年度FY2020 2021年度FY2021 2022年度FY2022 2023年度FY2023
平均給与(正社員)
Average salary (excluding short-term contract and part-time employees)
男性
Men
百万円million yen (約/Approx.)7.56 (約/Approx.)7.53 (約/Approx.)7.56 (約/Approx.)7.63 (約/Approx.)7.90
女性
Women
百万円million yen (約/Approx.)5.59 (約/Approx.)5.62 (約/Approx.)5.67 (約/Approx.)5.76 (約/Approx.)6.20
平均
Total
百万円million yen (約/Approx.)6.76 (約/Approx.)6.75 (約/Approx.)6.77 (約/Approx.)6.85 (約/Approx.)7.11
男女の賃金の差異
Gender wage disparity
(全従業員)
(all employees)
% - - - 64.1 66.1
うち正規雇用従業員
Of whom regular employees
% - - - 63.1 64.7
うち非正規雇用従業員
Of whom non-regular employees
% - - - 67.1 77.5
うち管理職
Of whom managerial positions
% - - - 89.8 89.4
うち総合職
Of whom on major career track
% - - - 89.3 89.7
うちエリア基幹職
Of whom on area key position track
% - - - 86.2 87.0

男女の賃金の差異は、賃金台帳を基に当事業年度中の男性従業員の賃金の平均(平均年間賃金=賃金総額÷人員数)に対する女性従業員の賃金の平均の割合を記載しております。総賃金から退職手当を除き、人員数から休業・休職者を除いております。
また、無期転換制度無期転換制度に基づく無期雇用転換者(アソシエイト社員)は、正規雇用従業員に含んでおります。(当該社員を除いた正規雇用従業員の賃金差異は76.7%です。)
当行では、男女間で賃金体系、昇進・昇給等の運用、採用基準に差を設けておりません。現状では、年齢構成において男女の比率に偏りがあるため、それに伴う賃金差が生じております。
そのため、若年層・女性社員がより積極的に参画できる組織文化醸成に取組み、管理職を含む上位役職への登用を進めることにより、エンゲージメント向上と賃金差異の改善に取り組んでまいります。

*:

Based on payroll, gender wage disparity is described as being the ratio of the average pay of female employees to the average pay of male employees during the fiscal year under review (average annual pay = total pay / number of employees). Retirement allowances are excluded from total pay, and those on leave/leave of absence are excluded from the number of employees.
Based on the indefinite-term conversion system, indefinite-term employees (associates) are included in regular employees. (Wage disparity for regular employees excluding the said employees is 76.7%.)
At JAPAN POST BANK there is no difference between men and women in terms of their pay systems, the operation of their promotions and pay raises, and the hiring standards. Currently, there is an imbalance in the ratio of men and women in terms of the age structure, resulting in the pay differential.
Therefore, we are working to foster an organizational culture in which young and female employees can more actively participate. We will also work to improve engagement and reduce wage disparity by promoting appointments to more senior positions, including managerial positions.

新規採用者数(新卒採用)
New hires

【4月1日時点】
(As of April 1)
単位
Unit
2020年度FY2020 2021年度FY2021 2022年度FY2022 2023年度FY2023 2024年度FY2024
総合職コース
Major career track
男性
Men

people
47 32 46 55 36
女性
Women

people
41 26 35 42 38
合計
Total

people
88 58 81 97 74
女性比率
Ratio of women
% 46.6 44.8 43.2 43.3 51.4
エリア基幹職コース
Area key position track
男性
Men

people
40 21 19 15 12
女性
Women

people
102 68 41 29 24
合計
Total

people
142 89 60 44 36
女性比率
Ratio of women
% 71.8 76.4 68.3 65.9 66.7
新規採用人数合計
New hires
男性
Men

people
87 53 65 70 48
女性
Women

people
143 94 76 71 62
合計
Total

people
230 147 141 141 110
女性比率
Ratio of women
% 62.2 63.9 53.9 50.4 56.4
新卒採用者のうち、専門コース採用者数
Out of new graduate hires, number of hires on specialized courses

people
1 7 13 8 4
新卒社員定着率(3月末日時点)
Retention rate of new graduate employee*(As of the end of March)
% 83.7 94.0 85.7 85.7 -

各年度末をもって勤続3年となる新卒社員の割合

*:

Rate of new graduate employees with three years of continuous service as of the end of each fiscal year.

エリア別の新卒採用状況(エリア基幹職コース)
New Graduate Hire Status by Area (Area Key Position Track)

【4月1日時点】
(As of April 1)
単位
Unit
2020年度FY2020 2021年度FY2021 2022年度FY2022 2023年度FY2023 2024年度FY2024
北海道エリア
Hokkaido area
people 8 6 2 5 4
東北エリア
Tohoku area
people 5 3 1 3 4
関東エリア
Kanto area
people 25 15 17 7 6
東京エリア
Tokyo area
people 10 11 12 5 3
南関東エリア
Southern Kanto area
people 11 7 6 3 3
信越エリア
Shinetsu area
people 4 3 3 1 1
北陸エリア
Hokuriku area
people 6 4 3 2 2
東海エリア
Tokai area
people 10 10 2 2 2
近畿エリア
Kinki area
people 28 13 3 4 5
中国エリア
Chugoku area
people 14 2 2 6 3
四国エリア
Shikoku area
people 4 4 2 1 1
九州エリア
Kyushu area
people 16 10 7 4 1
沖縄エリア
Okinawa area
people 1 1 0 1 1

新規採用者数(中途採用)
New hires (mid-career hires)

【3月末日時点】
(As of March 31)
単位Unit 2020年度FY2020 2021年度FY2021 2022年度FY2022 2023年度FY2023 2024年度FY2024
中途採用者数
Number of mid-career hires
男性
Men
people 13 33 10 8 -
女性
Women
people 4 12 7 2 -
合計
Total
people 17 45 17 10 -
女性比率
Ratio of women
% 23.5 26.7 41.2 20.0 -
中途採用者比率
Percentage of mid-career hires
新規採用者数に対する比率
Percentage of mid-career hires compared to new hires
% 6.9 23.4 10.8 6.6 -

女性役員数・比率
Number and percentage of women in Corporate officer

【7月1日時点】
(As of Julyl 1)
単位Unit 2020年度CY2020 2021年度CY2021 2022年度CY2022 2023年度CY2023 2024年度CY2024
女性役員数・比率(全体)
Number and percentage of women in Corporate officer
人数
People
people 5 5 6 7 8
比率
Percentage
% 14.2 13.8 16.2 18.9 21.6

女性役職者数・比率
Number and percentage of women in managerial positions

【4月1日時点】
(As of April 1)
単位Unit 2020年度CY2020 2021年度CY2021 2022年度CY2022 2023年度CY2023 2024年度CY2024
女性管理者数・比率(全体)
Number and percentage of women in managerial positions (total)
人数
People
people 345 358 381 417 445
比率
Percentage
% 15.3 15.7 16.6 17.5 18.4
女性役職者数・比率
Number and percentage of women in managerial positions
部長級以上~役員級未満
Director to corporate officer
人数
People
people 59 65 72 61 67
比率
Percentage
% 8.7 8.9 9.8 10.5 11.2
課長級以上~部長級未満
Section manager to director
人数
People
people 286 293 309 356 378
比率
Percentage
% 18.1 18.9 19.7 19.7 20.7
係長級以上~課長級未満
Section chief to section manager
人数
People
people 612 645 628 794 830
比率
Percentage
% 26.6 28.0 29.2 33.0 34.8

中途採用管理者数・比率
Number and percentage of mid-career hires in managerial positions

【4月1日時点】
(As of April 1)
単位Unit 2020年度CY2020 2021年度CY2021 2022年度CY2022 2023年度CY2023 2024年度CY2024
中途採用管理者数・比率
Number and percentage of mid-career hires in managerial positions
人数
People
people 246 254 266 275 265
比率
Percentage
全管理社員数に対する比率
Percentage compared to total employees in managerial positions
% 10.9 11.2 11.6 11.5 11.5
全中途採用社員数に対する比率
Percentage compared to total mid-career hires
% 38.0 39.0 39.4 40.8 41.3

契約従業員数
Number of contract workers

【3月末日時点】
(As of March 31)
単位Unit 2019年度FY2019 2020年度FY2020 2021年度FY2021 2022年度FY2022 2023年度FY2023
有期契約従業員数
Fixed-term contract worker
男性
Men
people 627 613 496 408 361
女性
Women
people 1,307 1,135 414 188 130
合計
Total
people 1,934 1,748 910 596 491
無期契約従業員数
Permanent contract worker
男性
Men
people 137 132 161 188 174
女性
Women
people 1,896 1,852 2,242 2,172 1,961
合計
Total
people 2,033 1,984 2,403 2,360 2,135
契約従業員数合計
Contract worker total
男性
Men
people 764 745 657 596 535
女性
Women
people 3,203 2,987 2,656 2,360 2,091
合計
Total
people 3,967 3,732 3,313 2,956 2,626
契約従業員比率
Contract worker ratio
% 24.1 20.6 21.4 20.1 18.8
男性
Men
% 9.5 9.1 8.6 8.2 7.8
女性
Women
% 38.2 32.2 33.8 31.6 29.4

契約従業員からの正社員登用
Appointments from contract worker to full-time employee

【4月1日時点】
(As of April 1)
単位Unit 2020年度CY2020 2021年度CY2021 2022年度CY2022 2023年度CY2023 2024年度CY2024
正社員登用数
Number of appointed full-time employees
男性
Men
people 24 9 7 10 4
女性
Women
people 78 70 62 51 32
合計
Total
people 102 79 69 61 36

障がい者雇用
Employees with Disabilities

【6月1日時点】
(As of June 1)
単位Unit 2020年度CY2020 2021年度CY2021 2022年度CY2022 2023年度CY2023 2024年度CY2024
障がい者雇用
Employees with Disabilities
雇用数
People
people 367 354 338 350 347
雇用率
Ratio
% 2.74 2.71 2.72 2.94 3.00

雇用数及び雇用率には、ゆうせいチャレンジド株式会社への委託分を含みます。

Note:

The number of persons employed and employment rate include those contracted to JAPAN POST CHALLENGED Co., Ltd.

その他指標
Other indexes

単位Unit 2019年度FY2019 2020年度FY2020 2021年度FY2021 2022年度FY2022 2023年度FY2023
階層別研修※1
Job level-based training*1
受講者数(延べ・人)
Total participants
people 2,399 1,401 854 1,430 6,148
研修時間数(延べ・時間)
Total training hours
時間hours 66,508 20,643 20,112 37,934 67,623
参加者1人当たりの平均研修時間
Average training time per participant
時間hours 27.7 14.7 23.6 26.5 11.0
参加者1人当たりの平均研修日数
Average number of training days per participant

days
3 2 3 3 1
研修にかけた費用※2
Training costs*2
百万円millions of yen - - - 506 442
一人当たり研修費
Training cost per person

yen
- - - 43,054 38,940
キャリアチャレンジ制度の応募者数
Number of applicants for Career Challenge system
男性
Men
people - 105 78 108 107
女性
Women
people - 9 63 85 99
合計
Total
people - 114 141 193 206
コース転換利用人数
Number of course conversion users
男性
Men
people 6 11 14 21 13
女性
Women
people 16 22 62 31 38
合計
Total
people 22 33 76 52 51
高齢再雇用制度利用人数※3、4
Number of re-employment system users*3、4
people 198 82 95 139 153
グループ会社間出向者数※5
Number of employees seconded between Group companies*5
people 349 327 345 357 345
市場部門の人数※5、6
Number of people in the Investment Division*5,6
people - - - - 255
  うち市場運用プロフェッショナル人員数
Of whom number of market operations professionals
男性
Men
people - - - - 81
女性
Women
people - - - - 16
合計
Total
people - - - - 97
社員満足度回答率
Employee satisfaction survey response rate
% 83.6 82.6 83.3 87.4 80.2
従業員満足度(満足の比率)
Employee satisfaction (percentage of satisfied employees)
% 63.8 64.9 68.7 67.4 67.3
多面観察実施人数
Number of people conducting multifaceted observations
people 1,833 2,118 2,205 2,269 2,295
離職者数※7
Number of job leavers*7
男性
Men
people 180 229 243 298 377
女性
Women
people 230 162 191 197 207
合計
Total
people 410 391 434 495 584
離職率※8
Turnover rate*8
男性
Men
% 4.8 3.1 3.4 4.2 5.5
女性
Women
% 5.1 3.0 3.5 3.7 3.9
合計
Total
% 4.9 3.1 3.5 4.0 4.8
自発的離職率※9
Voluntary turnover rate*9
男性
Men
% 4.8 3.1 3.4 4.2 5.5
女性
Women
% 5.1 3.0 3.5 3.7 3.9
合計
Total
% 4.9 3.1 3.5 4.0 4.8

各年度:4月1日~3月31日

*:

Each fiscal year: April 1 to March 31

※1

階層別研修の受講者数・研修時間数は2022年度よりグループ合同研修も含みます。

*1:

The number of participants and training hours for job level-based training includes Group joint training from FY2022.

※2

2022年度以降は集合研修・オンライン研修・eラーニング等に係るすべての費用を含みます。

*2:

Includes all costs relating to group and online training as well as e-learning, etc. from FY2022 onward.

※3

高齢再雇用安定法の主旨に則り、定年後に継続雇用する制度。

*3:

A system that advocates continued employment after retirement in line with spirit of the Act on Stabilization of Employment of Elderly Persons.

※4

2020年度から定年延長となったため、正社員継続している社員は除いています。(一度退職し、再雇用として採用された人数のみをカウントしています)

*4:

Due to the extension of the retirement age in FY2020, employees with continuous full-time employment have been excluded. (Only the number of employees who have resigned and been reemployed are counted.)

※5

次年度4月1日時点の人数を記載しています。

*5:

The number of people as of April 1 the following year are listed.

※6

市場部門に占める女性管理職の割合は15.2%です。

*6:

The percentage of women in managerial positions in the Investment Division is 15.2%.

※7

離職者数には定年退職者は含んでおりません。

*7:

Retirees are not included in the number of job leavers.

※8

離職率は離職者数および当該年度の4月1日時点の従業員数(当行から他社への出向者を含み、他社から当行への出向者を含まず)から算出しています。

*8:

The turnover rate is calculated from the number of people who left the Bank and the number of employees as of April 1 of the relevant fiscal year. (Includes employees assigned to other companies by the Bank, but excludes employees assigned to the Bank by other companies.)

※9

自発的離職率は自発的離職者数(自己都合、定年、早期退職等の理由による離職者数)および当該年度の4月1日時点の従業員数(当行から他社への出向者を含み、他社から当行への出向者を含まず)から算出しています。

*9:

The voluntary turnover rate is calculated from the number of people who left the Bank voluntarily due to personal reasons, retirement, early retirement, etc. and the number of employees as of April 1 of the relevant fiscal year.
(Includes employees assigned to other companies by the Bank, but excludes employees assigned to the Bank by other companies.)

ワーク・ライフ・バランス
Work-life Balance Management

単位Unit 2019年度FY2019 2020年度FY2020 2021年度FY2021 2022年度FY2022 2023年度FY2023
有給休暇取得状況
Paid Holiday Utilization Rate
平均取得日数
Average

days
18.7 18.4 19.2 19.1 19.3
平均取得率
Percentage*
% 94.3 93.1 97.1 97.0 97.6

各年度:4月1日~3月31日

*:

Each fiscal year: April 1 to March 31

平均取得率は、年間付与日数に対する有給休暇取得日数の割合を記載しています。

*:

The paid holiday utilization rate is presented as a ratio of the number of paid holiday utilization to the number of days granted each year.

育児休業・介護休業取得状況
Child care leave/Family care leave

単位Unit 2019年度FY2019 2020年度FY2020 2021年度FY2021 2022年度FY2022 2023年度FY2023
育児休業取得者数※1
Child care leave takers*1
男性
Men
people 139 156 176 137 151
女性
Women
people 192 205 184 218 203
合計
Total
people 331 361 360 355 354
育児休業取得率※2
Ratio of Employees Taking Childcare Leave*2
男性
Men
% 87.0 98.8 100.0 100.0 100.0
女性
Women
% 100.0 100.0 100.0 100.0 100.0
合計
Total
% 94.2 99.5 100.0 100.0 100.0
育児部分休業取得者数
Partial child care leave takers
男性
Men
people 13 8 12 11 13
女性
Women
people 456 473 498 529 536
合計
Total
people 469 481 510 540 549
育児休業からの復帰率
Child care leave return rate
男性
Men
% 100.0 100.0 100.0 100.0 100.0
女性
Women
% 98.7 100.0 96.2 98.5 98.5
合計
Total
% 98.9 100.0 97.4 99.0 99.0
育児休業から復帰後の定着率※3
Retention rate after child care leave*3
男性
Men
% 100.0 100.0 98.6 97.9 95.5
女性
Women
% 95.5 96.2 96.3 99.4 96.0
合計
Total
% 96.2 96.8 97.0 98.9 95.8
子の看護休暇取得数
Number on child nursing leave
男性
Men
people 310 235 266 337 388
女性
Women
people 436 360 441 505 534
合計
Total
people 746 595 707 842 922
子の看護休暇取得率
Child nursing leave take-up rate
男性
Men
% 4.2 3.3 3.8 5.1 6.1
女性
Women
% 8.4 6.9 8.5 9.9 10.6
合計
Total
% 6.0 4.8 5.8 7.2 8.1
介護休業取得者数
Family care leave takers
男性
Men
people 8 5 3 13 18
女性
Women
people 20 12 13 25 31
合計
Total
people 28 17 16 38 49
介護部分休業取得者数
Partial family care leave takers
男性
Men
people 2 3 3 3 9
女性
Women
people 6 5 10 14 13
合計
Total
people 8 8 13 17 22

正社員の取得人数、各年度:4月1日~3月31日

*:

Number of full-time employee recipients, Each fiscal year: April 1 to March 31

※1

育児休業取得者数=当該年度の取得開始者数(2019年度まで配偶者出産休暇の取得者を含む。)

*1:

The number of childcare leave takers is the total number of employees who took leave in that fiscal year. This includes spouses who take paternity leave.

※2

育児休業取得率=調査時点までに育児休業等を開始した者(開始予定の申出をしている者を含む。)の数/当該年度に出産した(または配偶者が出産した)者の数×100

*2:

Rate of employees taking childcare leave = [No. of employees who had commenced a period of childcare leave by the time of the survey (including employees who submitted a leave application) / No. of employees who had given birth or had a partner that had given birth] x 100

※3

定着率=育児休業からの復帰後12か月経過時点での在籍者数/当該年度の育児休業復帰者総数×100

*3:

Retention rate = (Employees who are still with the Bank 12 months after returning from childcare leave / Total number of employees who returned from childcare leave in that fiscal year) x 100

テレワーク
Telecommuting

単位Unit 2019年度FY2019 2020年度FY2020 2021年度FY2021 2022年度FY2022 2023年度FY2023
テレワーク導入数
Number who have taken to telecommuting
people - - 730 2,761 2,812
テレワーク導入率※1
Telecommuting take-up rate*1
% - - 24 62 67
テレワーク実施数※2
Number utilizing telecommuting*2

times
- - - 24,389 22,791

各年度:4月1日~3月31日

*:

Each fiscal year: April 1 to March 31

※1

4月1日時点のテレワーク導入数/4月1日時点のテレワーク導入拠点の社員数×100

*1:

Number who have taken up telecommuting as of April 1 / Number of employees at sites where telecommuting was introduced as of April 1 × 100

※2

各月のテレワーク実施数(当該月に1回でも在宅勤務した社員を1としてカウント)を1年間積み上げた数

*2:

Cumulative annual numbers utilizing telecommuting each month (employees who worked from home at least once in the month are counted as one)

時間外労働時間
Overtime Working Hours

単位Unit 2019年度FY2019 2020年度FY2020 2021年度FY2021 2022年度FY2022 2023年度FY2023
平均時間外労働時間数
Average overtime work*
時間
hours
9.8 7.4 6.2 6.6 6.8

各年度:4月1日~3月31日

*:

Each fiscal year: April 1 to March 31

年度単位で集計した月平均時間外労働時間数

*:

Monthly average number of overtime working hours calculated on a fiscal year basis.

労働災害の発生状況
Work-related accidents

単位Unit 2019年度FY2019 2020年度FY2020 2021年度FY2021 2022年度FY2022 2023年度FY2023
年千人率
Accident rate per 1,000 people*
% 0.35 0.78 0.38 0.46 0.61

各年度:4月1日~3月31日

*:

Each fiscal year: April 1 to March 31

従業員1,000人に対する各年度の労働災害件数の割合

*:

Ratio of occupational accidents for each fiscal year per 1,000 employees.

社員の健康指標
Employee Health Indicators

単位Unit 2019年度FY2019 2020年度FY2020 2021年度FY2021 2022年度FY2022 2023年度FY2023
健康診断受診率※1
Health exam uptake rate*1
% 100.0 100.0 100.0 100.0 100.0
保健指導実施率※1
Health counseling uptake rate*1
% - 87.5 84.1 84.7 96.8
有所見率(血中脂質)※1
Detected health condition rate (blood lipids)*1
% 30.8 32.9 30.7 29.1 31.2
喫煙率※1
Smoking rate*1
% 16.7 16.7 15.7 15.4 15.4
ストレスチェック受検率
Stress check uptake rate
% 94.4 95.0 95.7 98.9 98.1
定期健康診断における要医療1,2の割合※2
Percentage of employees requiring medical treatment 1/2*2
% 1.03 1.11 0.94 0.62 0.90
特定保健指導受診率脱出率※3
Rate of employees who no longer require specified health counseling*3
% 24.4 23.2 23.7 25.1 32.2
適正体重維持者率
Rate of employees with a healthy weight
男性
Men
% 67.7 66.0 67.5 67.7 67.0
女性
Women
% 81.3 79.7 80.8 80.4 79.7
運動習慣者比率※4
Rate of employees who exercise on a regular basis*4
% 14.3 15.3 16.5 17.8 18.7
疾病による休職者の割合
Rate of employees on administrative leave due to illness
% 1.9 1.7 1.8 1.9 2.2
アブセンティーズム※5
Absenteeism*5

days
2.3 2.5 2.5 2.7 3.2
作業効率低下の認識率※6
Reduced work efficiency recognition rate*6
% - - 27.1 28.2 27.4
生活習慣改善意識率
Lifestyle improvement awareness rate
% 78.0 78.8 78.7 77.8 78.0
ストレスチェック高ストレス者割合
Rate of employees with high stress levels in stress check
% 18.3 17.3 15.7 17.8 17.6
働きがい・やりがいを感じている割合※7
Rate of employees who feel their work is rewarding*7
% - 42.7 46.3 46.6 49.2
休職者数
Number of people on leave
people 237 224 226 229 245
就業支援委員会 支援対象数
Employment Support Committee Number of those eligible for support
people 206 163 164 144 145
特定保健指導受診率
Specific health guidance consultation rate
% 74.5 54.6 57.3 54.4 63.8
ウォーキングイベントの参加状況※8
Employee walking event participation status*8
参加者
No. of participants
people - - 370 2,308 2,305
参加率
Participation rate
% - - 18.7 14.9 15.8
ウォーキングイベントの参加状況の満足度※8
Level of satisfaction in walking events*8
% - - 58.8 82.0 84.0

※1

健康診断結果に基づく

*1:

Based on health checkup results

※2

医療上の措置を緊急又は早急に必要とする者

*2:

Requiring medical treatment 1/2: Employees requiring urgent or prompt medical treatment.

※3

前年度の健康診断において特定保健指導対象だった者のうち、当該年度に同対象とならなかった者の割合

*3:

The ratio of employees who were recommended specified health counseling in the previous fiscal year but are no longer deemed to require it in the current fiscal year.

※4

1日30分以上の軽く汗をかく運動を週2日以上、1年以上実施している者の割合

*4:

Percentage of those who have exercised lightly enough to break into a sweat for at least 30 minutes a day on at least two days a week for at least one year.

※5

疾病による休職を開始した社員の休業日数平均

*5:

Average number of leave days of employees who have commenced administrative leave due to illness.

※6

健康診断の問診による

*6:

Based on medical interview

※7

エンゲージメント調査(2023年度回答率80.2%、調査対象者は全正社員・契約社員(役員を除く))において、仕事に『働きがい』『やりがい』を感じていると回答した者の割合(2022年度以前はES調査)

*7:

Rate of employees who answered "strongly agree" or "agree" to the survey question "do you feel your work is rewarding?" FY2023 response rate 80.2%, survey targets all full-time and contract employees. (excluding executives)

※8

2021年度は本社内実施、2022年度以降は全社員対象に実施

*8:

Implemented at head office in FY2021 and for all employees from FY2022 onward.

その他
Others

CS向上への取り組み
Initiatives to improve customer satisfaction

単位Unit 2019年度FY2019 2020年度FY2020 2021年度FY2021 2022年度FY2022 2023年度FY2023
お客さま満足度(満足の比率)
Customer satisfaction level (satisfaction rate)*
% 72.1 67.4 70.8 68.9 71.0

日本郵政グループ顧客満足度調査(日本郵政(株)が実施)「非常に満足」「満足」「やや満足」の合計

*:

Source : "Customer Satisfaction Investigation" by Japan Post Group (Total of "extremely satisfied," "satsified" and "slightly satisfied" respondents)

貯金箱コンクール
Piggy Bank Design Contest for Children

単位Unit 2019年度FY2019 2020年度FY2020 2021年度FY2021 2022年度FY2022 2023年度FY2023
貯金箱コンクール
Piggy Bank Design Contest for Children
応募学校数
Applicant schools

schools
10,704 8,536 9,837 9,350 8,685
応募学校割合(全小学校数比)
Applicant school ratio (To total number of elementary schools)
% 54.2 43.7 50.9 48.3 45.8
参加児童数
Participating students

people
718,593 298,593 580,471 534,279 484,757
寄附実績
Donation*

yen
7,185,930 7,000,000 5,804,710 5,342,790 4,847,570

寄附金額は参加作品1点につき10円としておりますが、2020年度は新型コロナウイルスの影響から参加者が減少したため、文房具2万点を含む7,000,000円を寄附いたしました。

*:

The donation amount is ¥10 per design entered, however, in FY2020 ¥7 million was donated, including 20,000 stationary items, due to a reduction in participants because of the impact of COVID-19.